Vitamina C – beneficii pentru sănătate

Ce este Vitamina C?

Vitamina C – beneficii pentru sănătate

Vitamina C numită și acidul ascorbic este un nutrient extrem de important vieții. Aceasta este hidrosolubilă și este direct implicată în producția de glucocorticosteroizi și de anumiți neurotransmițători. Pe lângă toate acestea Vitamina C este un puternic antioxidant care ajută la detoxifierea enzimelor din ficat și ajută la reglarea nivelului de fosfolipide, neutralizează radicalii liberi, fiind totodată vitală pentru absorbția mineralelor în corp.

Diferența dintre vitaminele liposolubile și cele hidrosolubile este următoarea, nu au o toxicitate crescută sau efecte adverse deosebit de grave dacă sunt consumate în exces, deoarece se pot elimina eficient pe cale urinară atunci când sunt supradozate.

Vitamina C - beneficii pentru sănătate

Beneficiile vitaminei C pentru sănătate

Pe lângă beneficiile vitaminei C enumerate în textul mai sus, iată care sunt cele mai importante atuuri ale consumului de alimente bogate în această vitamină:
Risc redus de boli cronice: vitamina C fiind un antioxidant puternic, întărește sistemul imunitar și acționează împotriva radicalilor liberi dăunători. Când radicalii liberi se acumulează, aceștia pot determina ceea ce se numește stres oxidativ, asociat cu inflamația și cu numeroase boli cronice.

Poate reduce nivelul acidului uric și preveni atacurile de gută – guta se manifestă doar atunci când există prea mult acid uric în sânge. Cercetările momentului spun că vitamina C poate reduce cantitatea de acid uric din sânge și poate proteja organismul simptomele gutei.
Administrarea anumitor suplimente cu vitamina C ar putea îmbunătăți controlul asupra glucozei din sânge, în cazul persoanelor cu diabet, dar rezultatele studiilor intră uneori în conflict, pentru că aportul mai mare de vitamina C din surse alimentare nu este asociat cu un risc mai scăzut de a dezvolta diabet.

Vitamina C – beneficii pentru sănătate

Vitamina C ajută la reducerea factorilor de risc pentru bolile cardiovasculare cum ar fi hipertensiunea arterială, valorile mari ale colesterolului LDL (colesterol rău) valorile scăzute ale colesterolului „bun” sau HDL și valorile trigliceridelor, prin faptul că vitamina C poate reduce acesti factori, ea ar putea reduce riscul de boli cardiovasculare.

Vitamina C contribuie la prevenirea deficitului de fier: Poate îmbunătăți absorbția fierului care prin proces este absorbit mai greu de către organism; un exemplu, fierul din surse vegetale.
Crește imunitatea: vitamina C are un rol important în dezvoltarea imunității. Contribuie la o bună funcționare a globulelor albe, întărind astfel sistemul de apărare al pielii și ajutând vindecarea mai rapidă a rănilor.

Așa cum am mai spus, vitamina C este un antioxidant puternic, protejând astfel memoria și gandirea. Problemele de memorie apar pe măsură ce înaintăm în vârstă iar Vitamina C încetinește degradarea acesteia.

Vitamina C ajută la dezvoltarea și întărirea oaselor și a cartilajului. Fără acest nutrient, corpul uman nu poate sintetiza colagenul, principala proteină din țesutul conjuctiv. Cartilajul este tot un țesut conjuctiv care are un rol deosebit, cel de susținere. Această vitamină este importantă pentru dezvoltarea oaselor și a cartilajului, iar o carență de vitamina C ar afecta oasele, tendoanele și ligamentele.

Vitamina c din citrice

Carențele Vitaminei C din corp

Semnele unui deficit de vitamina C pot apărea în decurs de o lună de la scăderea nivelului de în organism. Inițial, apar simptome precum oboseală, o stare de rău și inflamarea gingiilor. Pe măsură ce această deficiență progresează, organismul începe să nu mai sintetizeze colagen și are loc afectarea țesuturilor conjunctive. Apar durerile articulare, echimoze, purpura (o afecțiune în care vasele mici de sânge se inflamează) iar rănile și vânătăile încep să se vindece mai greu.

Când scorbutul se instalează, pot apărea și alte probleme precum: depresie, sângerarea gingiilor, slăbirea sau pierderea dinților, anemia din cauza creșterii sângerării și scăderii absorbției de fier din organism. În cazul copiilor, afecțiunile osoase sunt, adesea, cauzate de un deficit al vitaminei C.
Cu toate acestea, în ziua de azi există doar anumite situații în care o persoană se poate confrunta cu un deficit mare al acestui nutrient.

Surse naturale de Vitamina C – beneficii pentru sănătate

Probabil majoritatea dintre noi stiu ca citricele conțin vitamina C, doar că există în natură plante, fructe și legume cu un conținut mult mai mare de acid ascorbic. De exemplu, fructele de cătină conțin de zece ori mai multă vitamina C. Astfel spus, 100 de grame de suc de cătină are aproape 300 de mg de vitamina C.

In plus, coacăzele negre conțin de 4 ori mai multă vitamina C decât portocalele, 160 – 400 mg la 100 g, iar kiwi conține mai multă vitamina C decât lămâia. Practic, 75 de grame de kiwi, ceea ce înseamnă aproximativ un fruct de mărime medie, asigură 120% din necesarul zilnic de vitamina C.

Așadar, cum am menționat mai sus, fructele și legumele sunt cele mai bune surse de vitamina C, în special citricele, roșiile și cartofii. Fierberea și gătirea legumelor sau a fructelor pot distruge o parte din conținutul de vitamina C din compoziție, motiv pentru care specialiștii recomandă să se consume în stare crudă sau preparate la aburi.

Asigură-te că ai o alimentație care cuprinde cât mai multe alimente bogate în vitamina C pentru a preveni carențele.

Doza zilnică recomandată de Vitamina C

În cele ce urmează vă prezentăm o listă cu câteva fructe și legume pe care este bine să le incluzi în dieta ta:

  • 100g de ardei roșu dulce furnizează 106% din doza zilnică recomandată;
  • 100g de ardei verde furnizează 67% din doza zilnică recomandată;
  • 100g de broccoli gătit furnizează 57% din doza zilnică recomandată;
  • 100g de căpșuni proaspete furnizează 54% din doza zilnică recomandată;
  • 100g de varză de brouxelles gătită furnizează 53% din doza zilnică recomandată;
  • jumătate de grapefruit conține 43% din doza zilnică recomandată;
  • 100g de broccoli proaspăt furnizează 43% din doza zilnică recomandată;
  • 100g de pepene galben furnizează 32% din doza zilnică recomandată;
  • 100g de varză gătită furnizează 31% din doza zilnică recomandată;
  • 100g de conopidă proaspătă furnizează 29% din doza zilnică recomandată;
  • 177ml de suc de roșii furnizează 37% din doza zilnică recomandată;
  • 177ml de suc de grapefruit furnizează 78% din doza zilnică recomandată;
  • 177ml de suc de portocale furnizează 103% din doza zilnică recomandată;
  • 1 portocală medie conține 78% din doza zilnică recomandată;
  • 1 kiwi conține 71% din doza zilnică recomandată;
  • 1 cartof mediu copt conține 19% din doza zilnică recomandată;
  • 1 roșie proaspătă, de dimensiune medie, conține 19% din necesarul zilnic.

Vitamina C – beneficii pentru sănătate, Când se recomandă suplimentele nutritive?

Uneori, o dietă bogată în alimente ce conțin vitamina C nu este îndeajuns pentru a menține în limite normale valorile acestui nutrient. Administrarea suplimentelor de vitamina C este necesară pentru următoarele categorii:

Fumători și persoanele care fumează pasiv.
Studiile arată că fumătorii au în mod constant niveluri de vitamina C plasmatice și leucocite mai mici decât nefumătorii, cauzate în mare parte de stresul oxidativ crescut. Din acest motiv, oamenii de știință au ajuns la concluzia că fumătorii au nevoie de o cantitate mai mare cu 35 mg decât nefumători.
Totodată, și expunerea constantă la fumul de țigară duce la scăderea nivelului de vitamina C din organism. Deși cercetătorii nu au putut să stabilească un necesar zilnic pentru nefumătorii care sunt expuși în mod regulat la fumul de țigară, aceștia ar trebui să se asigure că își iau aportul zilnic necesar din surse naturale și suplimente organice, conform recomandărilor oferite de medicul specialist.

Persoanele care nu au o alimentație variată
Deși fructele și legumele sunt cele mai bune surse de vitamina C, multe alte alimente conțin cantități mici din acest nutrient important pentru organism. Astfel, printr-o dietă variată, majoritatea persoanelor asimilează o cantitate importantă din necesarul zilnic sau cel puțin obțin suficient pentru a preveni apariția scorbutului. Oamenii care nu au o dietă variată (inclusiv vârstnicii), persoanele cu tulburări mintale sau care abuzează de alcool și, ocazional, copiii, s-ar putea să nu obțină suficientă vitamina C.

Care este doza zilnică recomandată de vitamina C?

Așa cum am spus, necesarul de vitamina C variază în funcție de vârstă, greutate, contextul unor epidemii, boli, incidente medicale. Ca idee, persoanele care fumează au nevoie de cel puțin 35 mg în plus de acid ascorbic față de persoanele nefumătoare. Totodată, cei care lucrează în ture de noapte, în stres continuu și au o viață profesională agitată (muncitori, paznici, polițiști, pompieri, jurnaliști de investigații etc.) au nevoie zilnic de cel puțin 10 -15 mg de vitamina C în plus față de alte categorii socio-profesionale.

In caz de infecție, în procesul de vindecare a unor răni, plăgi deschise, lovituri, eczeme, e nevoie ca organismul sa acceseze o cantitate mai mare de vitamina C, în funcție de diversele probleme cu care se confruntă. Cantitatea poate varia peste limită, în cazuri normale, cu până la 50 de mg.

Doza zilnică recomandată în siguranță este de 500 mg – 1000 mg de vitamina C, mai ales în perioadele în care alimentația nu este bogată în fructe și legume sau când ești într-una dintre situațiile menționate anterior. Doza zilnică maxim admisă de vitamina C este de 2000 mg.

Ce se întâmplă dacă iei prea multă Vitamina C?

Așa cum am spus în prima parte a articolului, supradoza de vitamina C este rareori toxică, dar poate cauza efecte adverse dacă există o administrare recurentă de cantități mai mari decât există necesar in organism. Primele simptome ale unei supradoze de acid ascorbic sunt durerile de stomac, crampe musculare, diaree și greața. In plus, organismul este mai predispus la infecții ale tractului urinar.
Totodată pot apărea dureri de spate, iar vitamina C defalcată în exces în acidul uric, crește nivelul de acid din urină și există un risc mai mare de apariție a pietrelor la rinichi. De asemenea, prea mult acid ascorbic în corp poate duce la acumulări nesănătoase de fier în organism și la deficiențe de vitamina B12, cupru și zinc.

Suplimente pentru copii și adulți cu Vitamina C

Vitamina C Plus pudră 200g 6Pak

  • Formula specială și naturală de Vitamina C cu adaos de Seleniu și Vitamina A pentru o imunitate puternică.
  • Ingrediente: Vitamina C (acid L-ascorbic), Seleniu (selenit de sodiu), Vitamina A (acetat de retinil).
  • Mod de administrare: 1 gram pe zi, dizolvat in 250 ml apă plată.
  • O cutie conține 200 de porții.
  • Ingrediente active per portie (1 gram):
  • Vitamina C: 999mg 1249%*
  • Vitamina A: 80μg 10%*
  • Seleniu: 50μg 91%*

Produsul este un supliment alimentar și nu trebuie să înlocuiască o dietă variată și echilibrată și un stil de viață sănătos.
A nu se depăși doza recomandată pentru consumul zilnic.

Vitamina C 1000mg 30cps de la SOLARAY

Descriere Vitamina C 1000mg 30cps de la SOLARAY
Asociere de vitamina C si bioflavonoide pentru biodisponibilitate crescuta.

Avantaje

  • contine vitamina C, extrasa din fructe de Maces si Acerola, 1000mg/capsula
  • adaos de bioflavonoide pentru biodisponibilitate crescuta
  • sub forma de capsule vegetale, ce pot fi administrate si in dietele vegetariene/vegane

Vitamina C – beneficii pentru sănătate

  • functionarea normala a sistemului imunitar
  • protejarea celulelor impotriva stresului oxidativ
  • formarea normala a colagenului pentru functionarea optima a vaselor de sange, a sistemului osos, a ligamentelor, a gingiilor, a dintilor si a pielii
  • functionarea normala a sistemului nervos si mentinerea sanatatii psihice
  • reducerea oboselii si extenuarii
  • cresterea absorbtiei fierului si la regenerarea formei reduse a vitaminei E
  • metabolismul energetic norma
  • Compozitie (Per 1 capsula)
  • Vitamina C (acid ascorbic, fructe de Maces [Rosa canina] si de Acerola [Malphighia punicifolia]) 1000 mg

Contraindicatii: A nu se administra copiilor mici, femei însărcinate, care doresc să rămână însărcinate sau care alăptează, persoanelor cu alergii la oricare dintre componente decât la recomandarea consultantului de specialitate.

Vitamina C 1000 + Vitamina D Depot, 30 comprimate, Doppelherz

Vitamina C 1000 + Vitamina D Depot are o formula cu doze mari de nutrienti care sprijina functionarea sistemului imunitar.Un aport suficient de nutrienti este esential pentru un sistem imunitar puternic si pentru capacitatea de aparare a organismului.
Doppelherz® aktiv Vitamina C 1000 + Vitamina D DEPOT furnizeaza 1000 mg Vitamina C in combinatie cu 800 U.I. Vitamina D3 pentru a sprijini functionarea sistemului imunitar.

Vitamina C – beneficii pentru sănătate:

  • Contribuie la functionarea normala a sistemului imunitar
  • Ajuta la protejarea celulelor impotriva stresului oxidativ

Beneficii ale Vitaminei D :

  • Contribuie la mentinerea sanatatii sistemului osos
  • Ajuta la mentinerea functiei normale a sistemului muscular
  • Contribuie si functionarea normala a sistemului imunitar
  • Organismul nostru poate sintetiza el insusi Vitamina D, prin expunere constanta la soare. Sinteza proprie este totusi insuficienta la latitudinea unde ne gasim noi pe Glob. In mod special, in lunile de toamna si iarna, cand organismul este mai solicitat si metabolismul este mai intens, se produce mai putina Vitamina D prin sinteza proprie.
    Lipsa sau scaderea productiei proprii de Vitamina D necesita aportul acestui nutrient din alimentatie. Anumite vitamine nu pot fi stocate in organism pentru o perioada lunga de timp. Astfel, dintr-o cantitate mare de Vitamina C administrata, organismul va folosi cat are nevoie, restul fiind eliminat.

Recomandat pentru:

  • Functionarea normala a sistemului imunitar
  • Mentinerea sanatatii sistemului osos
  • Mentinerea functiei normale a sistemului muscular
  • Reducerea oboselii si extenuarii
  • Functionarea normala a sistemului nervos
    Este asadar un supliment util in situatii precum: stare de oboseala, stres, in diete dezechilibrate, persoanelor cu un mod de viata nesanatos, celor care desfasoara activitate fizica intensa.

Mod de administrare:
In situatii de imunitate scazuta, stres, oboseala
Persoanelor cu diete dezechilibrate sau cu un mod de viata nesanatos (fumat, alcool etc.)
Persoanelor care desfasoara activitate fizica intensa
In perioadele solicitante din punct de vedere psihic si intelectual

Se recomanda 1 comprimat zilnic, in timpul unei mese, cu suficient lichid, fara a se mesteca. In caz de necesitate, comprimatul poate fi injumatatit.

1 thought on “Vitamina C – beneficii pentru sănătate”

  1. Pingback: Aparat de fitness Wonder Core Slide Fit | Dango.ro

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top